dimarts, 28 de juny del 2016

Un poc de metaliteratura sobre el Gènesi.

El comte sobre el Gènesi, que sols una ment perversa pot percebre com un conte blasfem, està inspirada en una frase famosa d'arrel pascaliana i volteriana. Tots dos autors mantenen diferències importants però coincidències en allò que puguem anomenar religió natural. La frase la vaig sentir per primera volta de boca de ma mare. Tenia 8 anys. Estàvem en l'ascensor pujant a casa. En aquella època vivíem a Granada. Començarem els meus dubtes sobre la religió i veia en les pràctiques catòliques poca sinceritat, cosa que em provocaba escletxes en les meues creences religioses. Vaig atrevir-me a adobar a ma mare: "Tinc que creure en Déu per que vosaltres hi creieu?". Vaig preguntar amb por. La resposta pascaliana, meditada fins l'arribada a l'últim pis om vivíem en l'àtic, va ser aquella de Pascal: "Si Déu no existira, caldria invertar-lo". I de moment, vaig quedar-me convençut amb aquella frase. El meu ateisme restava lluny en el temps. De moment sequiria els consells de ma mare. Per tant el conte és un exercici pràctic deduït de la frase de Pascal.